kampenmotfinnarna.blogg.se

Efter flera års kamp mot finnarna står jag nu inför min första kur Isotretinoin (Roaccutan)

Dos 41 & tröttheten

Publicerad 2016-04-24 10:21:28 i Allmänt, Biverkningar,

Tröttheten hörrni. Denna förlamande känslan av trötthet, som kommer som ett brev på posten och försänker en i en total känsla av att vara orkeslös, slutkörd och matt. Den tröttheten har gripit tag i mig den senaste veckan. Till en början trodde jag det var vårsolen som gjorde sitt då jag, till skillnad från många andra, kan uppleva att jag blir lite trött, och nästan dåsig, efter att ha vistats i den första vårsolen. Efter att tröttheten varit konstant i över en vecka, trots att jag varken varit speciellt mycket ute, och trots att solen inte visat sig alla dagar, inser jag nu att det givetvis är Isotretinoinet som visar sig ifrån sin något sämre sida. Ni som vet, ni vet! Den kommer krypande lite försiktigt under förmiddagen och slår sedan till med en smäll framåt eftermiddagen, och då kan man knappt hålla ögonen öppna. Min enda lösning på problemet är att ge upp och lägga mig och sova. Ingen vidare bra lösning, med tanke på att tröttheten inte går att sova bort, den infinner sig igen lika snabbt som jag slår upp ögonen, men att lägga sig och sova är liksom den enda relevanta lösningen på problemet. Min första tanke var att ta en frisk promenad, då jag på något vis trodde att jag skulle kunna promenera bort tröttheten, men då blev jag om möjligt bara ännu tröttare.
 
Faktum är att jag frågade min hudläkare om detta när jag var på mitt återbesök för ett par dagar sedan, och han sa att det är en vanlig biverkan att känna sig trött. Hans rekommendation var att jag inte skulle pressa mig för hårt. Att tröttheten är kroppens sätt att säga ifrån, och att vila, i detta läge, är att föredra. Att försöka träna bort tröttheten var inte alls någon vidare bra idé enligt honom, även fast jag önskat att han hade sagt motsattsen, men jag tänker att det är han som är experten, och då gör jag nog bäst i att lyda. Förhoppningsvis är denna förlamande trötthet temporär, ty jag har en stundande tenta som kräver både energi och pigga eftermiddagar i "pluggstugan". Någon av er som drabbats av samma sak som jag, och kanske har något bra tips för hur ni gör för att bli piggare?
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kampen mot finnarna

En 27-årig sjuksköterskestudent på sin första Isotretinoin-kur, i kampen mot aknen. Följ med!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela