kampenmotfinnarna.blogg.se

Efter flera års kamp mot finnarna står jag nu inför min första kur Isotretinoin (Roaccutan)

Första återbesöket, "första hjälpen" & dos 38

Publicerad 2016-04-21 17:45:42 i Allmänt, Hudvård, Produkttips,

Igår var jag på mitt första återbesök hos hudläkaren sedan jag började med Isotretinoin. Till att börja med fick jag det mycket positiva beskedet att mina värden var helt oförändrade sedan innan jag började med kuren, vilket känns otroligt skönt! Ni som äter/ätit Isotretinoin känner säkert igen de oroliga tankarna kring "sabbar jag min lever totalt nu?", så det kändes skönt att få bekräftat att levern mår fint. Vidare frågade läkaren hur det hade gått, vilka biverkningar jag upplevt osv., och baserat på mina svar och det fina resultatet med aknen meddelade läkaren att jag svarar väldigt bra på Isotretinoin. Ännu ett lättnad! Det betyder att jag helt i onödan gått omkring och nojat över att Isotretinoin inte kommer att fungera för mig. Med tanke på resultatet ansåg inte läkaren att det fanns någon anledning att höja min dos, så jag stannar kvar på 40 mg per dag tills mitt andra återbesök, som blir om ca.1,5 månad.

Och halleluja, jag har äntligen funnit "första hjälpen" mot ill-torr och sprucken hud, och den heter Decubal Repair Cream! Som jag nämnt tidigare revolterade mina händer för ett tag sedan, då dom över en natt blev snus-torra på handryggen, med röda knottror och torr, flagande och sprucken hud. Med andra ord en väldigt jobbig historia. I panik testade jag att smörja, smörja och åter smörja med ännu mera handkräm, och när inte det hjälpte provade jag min älskade Locobase, som jag i mitt enfald trodde skulle avhjälpa mina problem, men icke. Till slut provade jag att smörja med kokosolja, efter rekommendation, men då även detta försök misslyckades gick jag i fredags till apoteket i min jakt på en super-kräm. Efter lite letande i hyllorna hittade jag Decubal Repair Cream, och även om jag, vid det här laget, inte trodde att något skulle kunna hjälpa mina torra händer så fick den följa med mig hem. Hoppet är ju trots allt det sista man ska tappa. Efter att ha smörjat händerna upprepade gånger per dag så är nu mina torra händer ett minne blott! Det enda som återstår nu är lite, lite rodnad hud och ett fåtal knottror, men det torra, flagiga och spruckna är puts väck! Så, har ni problem med väldigt torra händer så tycker jag definitivt att ni ska ge denna krämen en chans! 95kr på apoteket, och den är värd varenda krona! Både oerhört dryg och oerhört bra!

I övrigt testade jag att ta lite brun-utan-sol i ansiktet häromda´n, och med tanke på att jag inte alls är lika torr i ansiktet numera så blev resultatet jättebra! Jag hade en flaska Lancome Flash Bronzer Gel ståendes i badrumsskåpet, som inte använts så mycket då jag tidigare upplevt att den irriterat min hy, men några sådana känningar fick jag lyckligtvis inte denna gång. Överlag upplever jag att min hud blivit betydligt mindre känslig sedan jag började med Isotretinoin, vilket känns lite motsägelsefullt. Jag blir givetvis lite "blossig" och röd i huden nu under kuren, men inte alls på samma vis som tidigare. Så, om man är ute efter en brun-utan-sol till ansiktet som ger en lättare färg, torkar in snabbt och inte heller blir orange, så tycker jag att Lancome Flash Bronzer är en passande produkt. Lite dyr är den förvisso, men personligen betalar jag gärna lite extra för en brun-utan-sol som inte lämnar ränder, kladd eller en uppenbar brun-utan-sol-färg. Man kan enkelt bygga upp en intensivare färg genom att använda den flera dagar i rad, och den fungerar alldeles utmärkt att ha under sminket. Jag upplever inte heller att den luktar så där sunktigt som brun-utan-sol annars kan göra.
 
 
Såhär såg jag ut imorse, efter ansiktstvätt, ansiktsvatten och ansiktskräm.
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kampen mot finnarna

En 27-årig sjuksköterskestudent på sin första Isotretinoin-kur, i kampen mot aknen. Följ med!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela