kampenmotfinnarna.blogg.se

Efter flera års kamp mot finnarna står jag nu inför min första kur Isotretinoin (Roaccutan)

Krackelerade händer & dos 32

Publicerad 2016-04-15 20:01:42 i Allmänt, Biverkningar,

Dos 32 hörrni, tiden går rasande fort! Nu har jag ätit Isotretinoin i en hel månad, vilket lyckligtvis har gått väldigt fort. Hoppas att nästföljande månader går lika fort så jag blir akne-fri och kvitt biverkningarna snart!

Har inte uppdaterat på en vecka, och anledningen till detta är dels att det inte hänt så mycket på akne-fronten, och dels för att jag haft väldigt mycket att hinna med i övrigt, så tiden har inte riktigt funnits där. Jag passade dock på att fota ansiktet häromda'n, för att kunna visa er hur bra min hy är nu. Jag känner mig hittills fantastiskt nöjd med resultatet! Även om jag inte tycker det ser OK ut att gå utan smink, huvudsakligen p.g.a. de röda ärren, så lyckas jag åtminstone täcka över i princip allt med smink. Det torra partierna i ansiktet kommer och går. Givetvis är jag alltid mer eller mindre torr, men vissa dagar går det sminka över aknen med ett fint resultat, medans jag andra dagar ser ut som en sprucken öken i ansiktet om jag sminkar mig. Detta är dock inga stora problem, då jag faktiskt skulle kunna gå osminkad om jag inte vore så satans nojig och löjlig, men förhoppningsvis får jag lite vårsol på nosen snart och därmed lite färg i ansiktet, och då vet jag av erfarenhet att det kommer kännas lättare att gå utan smink. Och nej, jag kommer givetvis inte "sola", och använder numera alltid spf 35 i ansiktet, men lite färg hoppas jag kunna få ändå. Har även försökt hitta en lämplig brun utan sol, som inte ger för mycket färg (för att inte riskera att bli orange och flammig till följd av de torra partierna) och inte heller parfymerad, som passar en känslig hy. Lutar åt att jag beställer hem en flaska Maria Åkerberg "Tan in a bottle", men det kanske är någon av er som har tips på en bra brun utan sol som passar en känslig och torr Isotretinoin-hud?

Låt oss tala om mina händer! Jesus Christ, dom är verkligen ingen rolig historia just nu! Jag som varit otroligt noga med att smörja ofta och väl, redan från dag 1, för att motverka torra händer, har nu drabbats av de torraste händerna i mannaminne! Handflatorna är oförändrade och i gott skick, men ovansidan av händer är röda, blossande, nariga och spruckna. Ett rent helsike med andra ord! Har försökt att avhjälpa detta med mera handkräm, och när detta inte hjälpte gick jag på det tunga artelleriet med Locobase. När inte heller detta hjälpte fick jag tipset av en klasskompis, som har eksem på händerna, att smörja med kokosolja vilket hjälpt henne, men detta hjälpte inte mig tyvärr. Därför gick jag idag till Apoteket och införskaffade en tub Decubal Intensive Cream. Det är ingen uttalad handkräm, men den ska enligt beskrivningen vara en fet kräm för extra torr och känslig hud. Den ska innehålla kroppsliknanade fettämnen, och har en fetthalt på 70%. Vidare står det att den ska mjukgöra, återfukta, bygga upp samt skydda hudens naturliga barriär. Nu har jag förvisso ingen "naturlig barriär" kvar på händerna, men ändå. Krämen kan användas av de med eksem, atopisk dermatit och psoriasis, så jag tänker att den borde vara bra även för spruckna händer till följd av Isotretinoin. Jag smörjer och smörjer, och håller tummarna för att den ska avhjälpa mina krackelerade händer lite grann åtminstone.

Utöver händerna har jag även ont i ett knä. Om det beror på Isotretinoinet vågar jag ej svara på, men det onda kom efter att jag körde intervallträning följt av trapp-träning i måndags, med squats nerför trappsteg. Såhär i efterhand låter det extremt korkat med tanke på att man lätt får led- och muskelvärk till föjd av medicinen, men jag var så sugen på att komma i form till Tjejmilen i september, och detta är nu priset jag får betala för det.

Var och tog blodprover imorse då jag ska till läkaren på onsdag för mitt första återbesök sedan jag började med Isotretinoin. Då får vi se vad läkaren säger om både mina värden och aknen, likaså om händerna och knät, men förhoppningsvis är det övergående besvär, och förhoppningsvis anser han mig redo för att höja dosen. Jag äter, som sagt, 40 mg per dag nu, men med tanke på att jag endast har, vad jag anser vara, lindrigare biverkningar så hoppas jag kunna höja dosen till 60 mg. Om inte annat för att bli kvitt kuren snabbare!
 
 
Såhär såg jag ut häromda'n efter att jag tvättat bort sminket. Fortfarande väldigt torra läppar, och torr på överläppen av någon anledning, i övrigt väldigt nöjd. Och som ni med akne vet blir ju alltid ärr och finnar mer blossande röda efter att man tvättat ansiktet.
 
 
 
 
Det är i princip omöjligt att få med det röda och nariga på bild, men såhär ser händerna ut efter att jag smörjt in dom. Som sagt, det ser lindrigare ut på bild än i verkligheten.

De röda "prickarna" blir till torra flagor, och nästan som små bulor, när jag inte smörjt in händerna på en stund. Skulle klassa det som ett typiskt eksem, om det inte vore för att jag som tur är inte har någon klåda.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kampen mot finnarna

En 27-årig sjuksköterskestudent på sin första Isotretinoin-kur, i kampen mot aknen. Följ med!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela