kampenmotfinnarna.blogg.se

Efter flera års kamp mot finnarna står jag nu inför min första kur Isotretinoin (Roaccutan)

Torr, torr, torr & dos 25

Publicerad 2016-04-08 14:05:02 i Allmänt, Biverkningar,

Nu var det ett tag sedan jag skrev här, och det finns egentligen två huvudsakliga anledningar till varför det dröjt så. Dels har jag haft full rulle med plugg och träning, bland annat, och dels så har det faktiskt inte skett så stor förändring med aknen sedan sist, så det finns inte så mycket nytt att rapportera. Aknen kan pendla lite från dag till dag, endera dagen är det bättre, endera dagen har jag fått en finne eller två, men på det stora hela så står det och stampar på ungefär samma ställe. 

Eller, ja, att påstå att det står och stampar på samma ställe, oförändrat, är väl förvisso en sanning med definition. Aknen är som den är, men huden däremot, den har förändrats, och inte är det till det bättre, det kan jag lova. Den torra huden, som sakta men säkert har smugit sig på, är nu ett totalt faktum! Som jag nämnt tidigare är läpparna snustorra, trots att jag inte gör annat än att smörjer, och då menar jag verkligen att jag smörjer i snitt en gång i timmen. Jag ska dock passa mig för att klaga, ty jag är än så länge skonad ifrån sprickor i både läppar och mungipor. Hade onda mungipor ett tag, men det försvann gudskelov efter ett par dagar. Liksom läpparna lever näsan ett väldigt tufft liv! Inte nog med att jag är väldigt torr, jag är även sårig i näsan. Varvar med att smörja med jojobaolja och Locobase, och självklart Nozoil, men jag får inte bukt på problemet iallafall. Mer då? Jo, min hårbotten har även den revolterat mot Isotretinoinet och blivit torr, men till skillnad från läpparna och näsan så följs torrheten i hårbotten även upp med klåda. Värst är klådan i hårfästet i pannan, vilket kan driva mig till vansinne! I tidigare inlägg skrev jag att jag skulle testa att smörja in olja i hårbotten och sova med det, för att se om det hjälpte, men tyvärr har jag inte fått tummen ur att göra detta ännu...

Som om inte läpparna, näsan och hårbotten vore nog har nu den torra huden börjat ta över mer och mer av min kropp. Ansiktet känns som det blir torrare och torrare för var dag som går. I ärlighetens namn har jag inte kunnat sminka mig de 2-3 senaste dagarna, på grund av att resultaten blir flagigt. Synd, jag som trodde att Tikei skulle hålla måttet. Dock har det torra partierna, och flagorna, trätt fram först runt lunch/eftermiddag, så ponera att jag ska ut och äta en kväll så skulle jag kunna sminka mig på kvällen och det skulle, förhoppningsvis, hålla hela kvällen till de sena timmarna. Att det ska hålla en hel dag däremot, från morgonen till kväll, får jag nog se i stjärnorna efter tyvärr. Det känns dock helt okej att gå osminkad till skolan nu, även fast man helt klart känner sig osäker och, rent ut sagt, anskrämlig i många situationer. Jag försöker tänka att "vem fan bryr sig?", och att det gör huden gott att slippa sminket. Att gå till gymmet utan smink känns, fortfarande, helt okej, men jag längtar till den dagen jag känner mig bekväm och, förhoppningsvis, rent av fin av att röra mig bland folk osminkad.

Det torra tar, som sagt, över mer och mer av min hud. Hals och nacke är tidvis torra, vilket gör att det kliar en del. Även ryggen har blivit torr och börjat fjälla, vilket förvisso kan bero på bristen på fukt. Jag använder nämligen en TENS-maskin, som enkelt förklarat är kladdiga elektroder som man fäster på nacken och ryggen, för att lindra smärta. För att dessa elektroder ska fästa på huden, och inte bli förstörda, gäller det att huden är torr och ren. Efter jag har duschat brukar jag därför inte smörja in nacke och rygg direkt, utan istället sätta på elektroderna, för att efter det smörja mig. Jag antar att de där få timmarna utan något som återfuktar gör att huden på ryggen slår bak ut, men att flaga just på ryggen känns just nu som ett mindre problem. Betydligt mindre än det problem jag ska komma till nu...

Ni förstår att en bubblare har smugit sig in på listan över "kroppsdelar som är torra". Denna bubblare är, hör och häpna, mina stackars öron! Öronen var nog det sista jag trodde jag skulle få problem med, nej, det fanns inte ens i mina tankar att huden på öronen skulle börja flaga, men nu är det ett faktum! Dom flagar och blossar, och jag får smörja minst en gång om dagen med Locobase för att dom inte ska löpa amok. Med tanke på att jag har kort hår, och alltså konstant visar öronen, känns just detta som en väldigt trist biverkan. De torra partierna i ansiktet kan jag ta, och läpparna likaså, men att flaga och fjälla om öronen känns på något vis betydligt mycket mer... ocharmigt?

Nåväl, jag fortsätter smörja, smörja och åter smörja, och hoppas på att det blir bättre med tiden, för drömma går ju alltid... Gällande aknen så kan det dyka upp någon finne lite då och då, men dom torkar ut väldigt, väldigt snabbt, och försvinner oftast inom ett par dagar. Innan jag började med Isotretinoin kunde en och samma finne hålla sig kvar i flera veckor och bli inflammerad gång på gång. En annan sak som är oerhört påtagligt är att jag sedan dag ett inte haft ont! Det är hittills det allra bästa med Isotretinoin! De finnar jag får ömmar i princip ingenting, och jag kan tvätta mig i ansiktet utan att känna smärta, sova på sidan utan att känna smärta, skratta utan att det värker och stramar, ja, det är verkligen helt fantastiskt! Häromdagen fick jag dock ett litet bakslag, då jag fick en ömmande finne ovanför överläppen, men det är inte alls samma smärta som tidigare. Det molar inte, som mina finnar gjort tidigare. När jag ler kan det svida till litegrann, men inget påtagligt som tar över hela min tankeverksamhet.

Jag tänkte lägga upp lite bilder på hur aknen ser ut idag. Det är bilder från imorse, före och efter ansiktstvätt och insmorning. Det är inga charmiga bilder, och ni kommer se att jag är väldigt torr på "före"-bilderna, och väldigt röd på "efter"-bilderna, men jag bjuder på det. 
 
Såhär det jag ut när jag vaknar på morgonen, före tvätt:
 
 
 
 
Och såhär ser jag ut efter tvätt, ansiktvatten & ansiktkräm. Det röda är mestadels ärr, med 2-3 aktiva finnar:
 
 
 
 
 

Kommentarer

Postat av: Anonym

Publicerad 2016-04-12 19:22:26

Hej Matilda,

Wow! Tack för din superfina kommentar! Passade på att läsa lite i din blogg och igenkänningsfaktorn är hög :). Både när det gäller biverkningarna nu under kuren och även de känslor som bubblar upp pga akneproblem.

Ibland känner man sig lite trött och ensam i sin ”kamp” så det var fint att få läsa om någon som just nu befinner sig ungefär där jag är. Dessutom verkar du ha samma ”filosofi” som mig, när det gäller att dela med sig av sin hudresa, med allt vad det innebär.

Du får jättegärna länka till min blogg om du vill. Jag kommer definitivt kika in hos dig igen!

Kram Emma

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kampen mot finnarna

En 27-årig sjuksköterskestudent på sin första Isotretinoin-kur, i kampen mot aknen. Följ med!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela