kampenmotfinnarna.blogg.se

Efter flera års kamp mot finnarna står jag nu inför min första kur Isotretinoin (Roaccutan)

Dos 8 & dosett

Publicerad 2016-03-22 20:01:25 i Allmänt,

Till min stora besvikelse glömde jag givetvis att fota min finniga nuna imorse, och fotar jag nu känns det som att resultatet kommer bli något missvisande. Har precis varit och tränat, så efter smink-borttagning och dusch kommer ansiktet se ut som ett stopp-ljus. Och på tal om träning och smink, hur gör ni? Tränar ni med smink eller utan? Personligen känner jag mig bekvämast i att träna med smink, och då jag ofta tränar på kvällen efter en dag i skolan sitter sminket redan där, men även om jag tränar på morgonen eller på en ledig chill-dag slänger jag på lite foundation. Det får man tycka vad man vill om, men det får mig att känna mig mer bekväm och mindre brydd om mitt ansikte under träningen, vilket för mig resulterar i ett bättre träningspass där jag kan fokusera på det jag är där för - träningen!

På tal om smink tänkte jag skriva ihop ett inlägg framåt slutet av veckan angående vad jag använder för smink just nu! Om detta kommer fungera när/om huden blir torr och fnasig är ännu oklart, men det får bli ett senare problem.

Imorgon kommer jag lägga upp bilder på hur min akne ser ut just nu, så to be continued...

Vad har då hänt men min akne nu när en vecka har gått tro? Svaret är: Inte speciellt mycket. Måhända att jag upplever att jag blivit aningens torrare, men som jag nämnt innan är jag ganska yttorr sedan tidigare, således ingen större förändring där, än... Läpparna, liksom övriga huden i ansiktet, är aningens torrare, men inte så påtagligt. Upplever dock att jag måste smörja med Locobase flera gånger per dag, annars blir dom torra och fnasiga, men så länge jag fortsätter smörja så håller dom sig i gott skick. Jag nämnde i tidigare inlägg att jag upplevt att mina ögon blivit väldigt mycket torrare, men peppar peppar, det har faktiskt börjat gå tillbaka. Idag kunde jag till och med ha kontaktlinser utan problem, och då droppade jag inte ögonen mer än på morgonen. Jag var beredd med kontaktlinsvätska och glasögon i väskan ifall jag skulle behöva ta ut dom efter halva dagen, men det gick, vilket känns ofantligt skönt, speciellt att kunna ha linser de dagar jag ska träna. I övrigt är jag dock väldigt noga med att droppa ögonen en gång på morgonen (med Systane Hydration, som jag skrivit om i tidigare inlägg), samt en gång på kvällen (med Systane Gel, som jag också skrivit om i tidigare inlägg). Detta bygger upp en, någorlunda, fuktbarriär som håller i sig. Sist men inte minst har jag upplevt att mina knän gör ont när jag sprungit/gått långt. Är dock osäker på om det har med medicinen att göra, då jag provar ett par nya löparskor nu, men det får väl framtiden utvisa tänker jag. Det är, hur som helst, ingen akut smärta, och så länge det inte gör ont medans jag tränar tänker jag köra på som vanligt!
 
Till slut vill jag bara tipsa om denna fantastiska lilla dosett, som jag införskaffade häromdagen. 65kr på Apoteket, en investering som är värt det alla dagar i veckan för en virrepanna som mig, som med enkelhet kan ta dubbeldos inom loppet av en timme om jag inte har koll. En guldfisks minne är bra i jämförelse med mitt, så därför känns det skönt att ha en dosett som hjälper mig att hålla koll på doserna. Perfekt!

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kampen mot finnarna

En 27-årig sjuksköterskestudent på sin första Isotretinoin-kur, i kampen mot aknen. Följ med!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela