kampenmotfinnarna.blogg.se

Efter flera års kamp mot finnarna står jag nu inför min första kur Isotretinoin (Roaccutan)

"Före"-bilder & dos 1

Publicerad 2016-03-15 10:54:14 i Allmänt, Hudvård,

Då var första dosen i magen och förväntan är enorm! Så jäkla löjligt, men det kändes riktigt nervöst att svälja ner dom första kapslarna imorse, haha. Känns som att det är så mycket som står på spel, på något vis. 
 
Igårkväll tänkte jag att jag skulle preppa huden med en fukt-bomb. Min hud är väldigt känslig, så "vanliga" ansiktmasker resulterar ofta i blossande hud. Därför lade jag en gammal favorit: Honung och olivolje-mask. Enkelt, bara att röra ihop lika delar honung och olivolja, eller vilken olja man vill. Just olivolja är antiinflammatorisk, lindrar klåda och irritation, och är således bra för torr och känslig hud. Att den är antiinflammatorisk har jag aldrig märkt något av, men att den lindrar klåda och irritation kan jag gå i god för. Ska bli spännande att se vilka "under" den kan göra för en torr Isotretinoin-hy i framtiden. Och honung är, som endel av er säkert redan vet, lugnande och återfuktande, och sägs även kunna bleka ärr och läka sår. Jag studerar till sjuksköterska, och en av våra föreläsare forskar på hur just honung kan användas för att förbättra läkningen vid såromläggning. Mycket intressant! I dagsläget finns det redan honungskompresser som används i vården. Om honungen bleker ärr ska jag dock låta vara osagt, men jag märker stor skillnad på att den lugnar huden, och en ärrad aknehud blir ju mindre röd och irriterad om den är "lugn".
 
Som jag nämnde igår har min hy varit väldigt lugn dom senaste dagarna, men som sagt, det var lugnet före stormen! Imorse vaknade jag med en hel del vita finnar/pustler och ömmande haka. Kanske var det just masken som satte fart på allt den "onda" som behövde komma upp till ytan? Tänkte i vart fall lägga upp bilder på hur det ser ut. Som ni med akne vet känns det sannerligen inte speciellt kul att visa upp sin hy, när man i vanliga fall gör allt för att dölja den, men om man ska kunna se någon förbättring framledes måste man ju ha något att jämföra med tänker jag. Dessutom kanske det är någon som känner igen sig?
 
Min akne uttrycker sig sällan genom cystor. Ibland kan det dyka upp någon, då oftast på hakan, men för det mesta uttrycker sig min akne genom små pustler, som jag givetvis inte kan låta bli att klämma, därav har jag ganska mycket röda ärr. En finne kommer sällan ensam, för får jag en finne så kan jag räkna med att det dyker upp minst en till på exakt samma ställe. Finne på finne, typ.
 
Så, här kommer en dagslägesrapport över hur min hy såg ut imorse. Det är ingen vacker historia, men det är sanningen. Som ni kanske ser har jag en ganska torr hud redan nu, så jag hoppas inte att Isotretinoinen ska torka sönder den totalt.
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kampen mot finnarna

En 27-årig sjuksköterskestudent på sin första Isotretinoin-kur, i kampen mot aknen. Följ med!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela