kampenmotfinnarna.blogg.se

Efter flera års kamp mot finnarna står jag nu inför min första kur Isotretinoin (Roaccutan)

Here we go!

Publicerad 2016-03-14 17:21:51 i Allmänt, Produkttips,

Nu har jag varit på Diagnostisk Centrum Hud, för att starta min kur. Hudläkaren sa att alla blodprover såg perfekta ut, så det var bara att sätta igång. Fick uppge vikt, och fick lite mer information om vad kuren kommer innebära. Kändes skönt att få ställa alla frågor man gått och funderat på sen första besöket. Gällande träningen så var det bara att träna på som vanligt, men om man får led- och/eller muskelvärk så ska man ta det lugnt. Det var inte att jämföra med träningsvärk, utan snarare en förkylning, så då är det lättare träning som gäller. Angående solen så ska man vara försiktig, och jag kommer garanterat att använda solskyddsfaktor framåt våren/sommaren, men hudläkaren lugnade mig med att det inte ens är säkert att jag behöver använda solskydd här hemma i Sverige, så länge man inte ligger och pressar. Vid utlandssemester till soliga ställen, såsom Medelhavet eller Asien, bör man vara försiktig och använda hög solskyddsfaktor, vilket känns lugnt för mig, som alltid smörjar mig lite för mycket än för lite. Gällande alkoholen så bör man inte dricka alls under kuren, för att inte fresta på levern mer än nödvändigt, samtidigt som han sa att vill man ta något glas vin då och då så är det ingen större fara. Tänker dock försöka undvika alkoholen i största möjliga mån iallafall.
 
Dosen jag ska ta är 40mg/dag, då jag väger 70kg. Två tabletter varje morgon, tills mitt uppföljningsbesök om 5 veckor. Då hoppas jag innerligt att värdena ser lika fina ut, och att det märks en förbättring med aknen. Tänkte lägga upp "före"-bilder på hur min hy ser ut nu, men det får bli vid ett senare tillfälle. Ödets ironi är att min hy just nu är relativt lugn, men jag vet så väl att det är lugnet före stormen. 
 
Fick även Propyless utskrivet, vilket säkerligen kommer behövas längre fram, så lika bra att vara förberedd. Har även införskaffat ögondroppar ifrån märket Systane. Har tidigare jobbat som optikerassistent i flera år, och dessa ögondroppar kan jag varmt rekommendera för er med torra ögon, vare sig ni äter Isotretinoin eller ej. För mig som kontaktlinsbärare är ögondroppar ett måste att ha till hands. Just Systane tycker jag är bra för långvarig effekt, och helt klart bäst av alla ögondroppar jag testat, det vill säga en hel del. Likaså Nozoil, då min näsa sedan tidigare är väldigt torr och känslig. Ett tips för er med torra slemhinnor i näsan är att komplettera Nozoil med att smörja näsan med olja. Min personliga favorit är jojobaolja, som jag även använder i ansiktet, men egentligen går det bra med vilken olja som helst. Mandelolja är ett billigt alternativ som finns på apoteket, även den är skön att smörja ansiktet med. Kokosolja, olivolja eller vanlig rapsolja, om det är det som finns till hands, bara smörja på! 
 
Nu jäklar! Imorn inmundigar jag de första kapslarna och jag kunde inte varit mer taggad. Here we go!
 
 
Systane Hydration - ögondroppar som jag föredrar att använda på morgonen/under dagen. Fungerar fint att använda till kontaktlinser. Går bra att använda under dagens lopp om man behöver.
 
Systane Gel Drops - ögondroppar som jag föredrar att använda till kvällen. Tar en droppe i vardera öga innan jag går och lägger mig. Dessa ögondroppar är väldigt oljiga, vilket resulterar i dim-syn, men det försvinner relativt fort. Tycker dock inte dom fungerar så bra tillsammans med kontaktlinser, varpå jag endast använder dom på kvällen.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kampen mot finnarna

En 27-årig sjuksköterskestudent på sin första Isotretinoin-kur, i kampen mot aknen. Följ med!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela