kampenmotfinnarna.blogg.se

Efter flera års kamp mot finnarna står jag nu inför min första kur Isotretinoin (Roaccutan)

Kampen mot finnarna

Publicerad 2016-03-14 08:59:10 i Allmänt,

Isotretinoin, eller mer känt som Roaccutan, är ett läkemedel jag känt till länge, länge... I mina desperata försök att söka hjälp och tips för min akne via nätet har jag stött på detta namn otaliga gånger. Det mesta jag läst har varit ren och skär skrämselpropaganda kring denna "självmordsmedicin", som enligt vissa källor skulle vara roten till flera ungdomars självmord. Andra "biverkningar" såsom håravfall, extremt torra läppar som spricker, migrän, extrem led- och muskelvärk samt allvarliga fosterskador, vilka gör att man absolut inte får bli gravid vare sig under eller x antal månader efter kuren. Jag har förfasats över allt jag läst och tänkt att "Stackars de som tvingas äta Roaccutan! Det måste verkligen vara sista utvägen!", och samtidigt tänkt att "Well, hur som helst kommer ju jag aldrig behöva äta den! Min akne/perioral dermatit kommer ju gå att bota med mildare medel!". Men...
 
Nu står jag inför min första kur av Isotretinoin, med känsla av iver och förväntan istället för skräck. Äntligen, efter alla dessa år, kanske även jag ska kunna gå utanför dörren utan smink, slippa smärtan ifrån alla onda finnar, ödsla tusentals och åter tusentals kronor på produkter, dieter och kurer som lovar aknefri hy. Och för att inte tala om allt hopp man sätter till allt man testar att "Nu! Detta kommer att fungera!", för att ganska snabbt inse att så var inte fallet. Denna blogg skriver jag för alla er som är i samma sits som jag, då jag vet att det betyder så ofantligt mycket att få dela med sig, att få ta del, att få känna igenkännighetsfaktor när allt i samhället, reklamer, tidningar, film och tv, utstrålar att den perfekta hyn är det normala, det vackra, det hälsosamma. Kanske finns det någon där ute som, liksom jag, testat allt utan resultat, och som är helt uppgiven över att hen inte vet vad hen ska ta sig till? Min förhoppning är dels att kunna hjälpa, tipsa och peppa, men framförallt att jag en vacker dag ska bli fri från aknen.

Så, följ med i min kamp mot finnarna! 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kampen mot finnarna

En 27-årig sjuksköterskestudent på sin första Isotretinoin-kur, i kampen mot aknen. Följ med!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela