kampenmotfinnarna.blogg.se

Efter flera års kamp mot finnarna står jag nu inför min första kur Isotretinoin (Roaccutan)

Lägesrapport samt gamla & nya produkter

Publicerad 2016-03-23 19:36:00 i Allmänt, Hudvård, Produkttips,

Nu kommer jag, som utlovat, lägga upp bilder på hur min akne ser ut för tillfället, en vecka in i min Isotretinoin-kur. Med tanke på att min akne, ironiskt nog, hade en relativt lugn period när jag började med kuren, så har den nu återgått till dess "normaltillstånd", bortsett från att jag upplever att jag nu har fler cystor än vad jag brukar ha. Vanligtvis har jag max 1-2 cystor samtidigt, medans jag nu har betydligt fler än så. På grund av detta misstänker jag att "uppblossningen", som de flesta skriver om att de upplevt, kan ha tagit fart även för mig. Ju förr desto bättre, så bring it on!
 
Idag fick jag för övrigt hem ett paket ifrån Skincity med 3 produkter ifrån märket Exuviance: en ansiktstvätt, ett ansiktsvatten samt en ansiktskräm med solskydd 35. I flera år har jag enbart använt produkter från det ekologiska märket Maria Åkerberg. Jag gillar verkligen deras produkter på alla sätt och vis, bland annat då de har ett grymt miljötänk! För den som är mer intresserad av det finns det enormt mycket information om detta på deras hemsida: http://www.dermanord.se/content/index.php?option=com_content&view=article&id=16&Itemid=600129. Här kan jag nämna att de bland annat enbart tillverkar naturliga och ekologiska produkter, att de enbart använder miljövänliga förpackningar som kan återvinnas, samt att allt deras packmaterial, till exempel under transport, i första hand består utav återvunnet material. Jag älskar verkligen deras miljötänk, och att dom löpt hela linan ut med att inte enbart ha miljövänliga produkter, utan jobbar för att vara miljövänliga fullt ut med alltifrån transport till sopor och skräp. Att deras produkter sen har ett väldigt överkomligt pris gör inte saken sämre. Så, så långt tummen upp för Maria Åkerberg!

Det är inte bara det grymma miljötänket och de fina priserna jag gillar, utan även deras härliga produkter! För tillfället använder jag två olika ansiktstvättar: Olive Cleansing, som jag använder på morgonen eller kvällar när jag varit sminkfri. Den rengör utan att torka ut, på riktigt, men tvättar tyvärr inte bort smink så bra. Därför använder jag Foaming Wash Gentle de dagar jag har smink som måste tvättas bort. Det som jag gillar med bägge dessa ansiktstvättar är att dom inte irriterar min hy, utan lämnar den ren och lugn, eller ja, så lugn det om möjligt går. Jag vet inte hur det är för er, men min akne blir ofelbart illröd efter tvätt hur jag än bär mig åt! Ibland när jag känner för att peela ansiktet, vilket är ganska sällan, använder jag Papaya Peeling, som är en skonsam och mild peeling, med små korn som lätt löses upp. Denna peelingen luktar dessutom så himla fräscht av citrus, så jag önskar att jag kunde använda den oftare. Till sist har vi Lemon Freschener som är ett ansiktsvatten i smart sprayflaska, som jag använder ovanpå smink, vanligtvis. De dagar jag känner mig väldigt torr brukar jag spraya på några duschningar över sminket, vilket gör att sminket ser "mjukare" ut. Vad använder jag för ansiktskräm, undrar ni kanske då? Jo, jag använder enbart jojobaolja, köpt på hälsokosten, vilket passar mig perfekt! Alla Maria Åkerbergs produkter finns att köpa på Skincity, för den som är intresserad! Kan även varmt rekommendera deras sminkprodukter, även fast jag inte använder de just nu: deras flytande foundation, rouge likaså deras pressade puder, som verkligen håller ansiktet matt hela dagen, även en fet T-zon! Grymt bra och irriterar inte huden, åtminstone inte min. Någon annan dag, kanske framåt slutet av veckan, kommer jag skriva ett inlägg över de sminkprodukterna som jag använder för tillfället, som jag, om möjligt, är ännu mer nöjd med än Maria Åkerberg, så stay tuned...
 

 
 
Varför ska jag inte fortsätta med Maria Åkerberg, undrar ni kanske då? Jo, för den uteblivna effektens skull! För uppenbarligen så hjälper de inte min finniga hy. De gör inte min hy sämre, för den har blivit mycket lugnare sedan jag började med Maria Åkerbergs produkter, men de gör den heller inte bättre. Därför tänkte jag nu ge Exuviance en chans, då jag läst och hört väldigt mycket gott om de, och att de kan göra under för en aknebenägen hy. Ni som läst tidigare inlägg har kanske snappat upp att jag faktiskt redan testat Exuviance tidigare, men detta var i begynnelsen av min akne, det vill säga flera år sedan, och jag är i ärlighetens namn osäker på om jag då gav de en ärlig chans (som väl är 8 veckor om man ska tro experterna?). Därför vill jag nu ge Exuviance något vi alla förtjänar, en andra chans! Dessutom har jag redan lagt ner åtskilliga tusenlappar på att få bukt med min akne, så några tusenlappar till gör väl varken till eller från tänker jag. Jag kommer börja med att fasa in ansiktstvätt, ansiktsvatten och en ansiktskräm, som sagt. Återkommer med recension när jag testat ett tag, men slänger ändå upp en bild på hur produkterna ser ut, om någon är nyfiken, eller kanske rent av testat och vet om dom fungerar eller ej? Om jag är nöjd med produkterna kommer jag troligtvis investera i en bra nattkräm, serum och mask också.
 
 
 
 
Till sist, bilderna på hur min akne ser ut just nu. Det är ingen vacker syn, och med tanke på att jag har extra många cystor just nu så är smärtan enorm! Ni vet det konstanta molandet, som tandvärk fast i huden. Och minsta leende gör att det värker och spänner lite extra. Jag försöker lugna mig själv med att efter regnet kommer solsken, förhoppningsvis jobbar Isotretinoinet för fullt med att läka ut skiten, och blir jag kvitt det en vacker dag så kan jag lätt stå ut med det onda för tillfället!
 
 
Dessa bilder är tagna imorse, innan jag tvättade ansiktet:
 
 
 
 
 
 
Dessa bilder är tagna nu ikväll, efter att jag tvättat bort sminket och smörjt mig med jojobaolja:
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Postat av: Molly Jansson

Publicerad 2016-03-25 20:58:37

svar: Hej Matilda! Tack själv du, vi behövs! Och tack för komplimangen på resultatet :)
Har inga egentliga tips så utan man får prova sig fram, däremot är det bra att inte använda för feta krämer/oljor för det kan ge en plus-minus-noll-effekt på medicinen, så var hellre lite torr än för fet efter produkter! Och peeling är inte heller bra under kuren eftersom cellförnyelsen är såååå snabb redan. Man ska helst undvika peeling ett halvår efter avslutad kur också.

Kram och lycka till med allt <3

Svar: Här kommer ett sent svar, men bättre sent än aldrig :)
Tack för tipset om att undvika feta krämer och oljor! Jag som trodde man skulle smörja på med fett, fett, fett för att undvika att bli torr, men det kanske bara är att rida ut stormen och hoppas att det torra hålls någorlunda i schack ändå? Jag tycker ju om att använda jojobaolja, men då ska jag testa att lägga den på hyllan ett tag och se vad som händer... Och angående peeling så var det bra att du varnade mig! Även fast man vet att huden är känslig så skulle man, i ett svagt ögonblick, när paniken kryper på, kunna få för sig att försöka peela bort allt det torra!

Fortsatt lycka till <3
Kampen mot finnarna

Postat av: Molly Jansson

Publicerad 2016-04-11 10:08:03

Precis! Försök rida ut stormen ordentligt! Men fukt är viktigt, så smörj in dig ändå fast helst kanske inte med rena oljor. Jag har precis börjat peela mig typ, haha, och jag slutade för åtta månader sen! Lol. Har också fått nån enstaka liten, liten finne ibland. Oftast bara en röd prick som inte går att klämma, utan den försvinner av sig själv! Stort lycka till med allt! Kram

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kampen mot finnarna

En 27-årig sjuksköterskestudent på sin första Isotretinoin-kur, i kampen mot aknen. Följ med!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela