kampenmotfinnarna.blogg.se

Efter flera års kamp mot finnarna står jag nu inför min första kur Isotretinoin (Roaccutan)

Tips för torra läppar!

Publicerad 2016-03-19 13:19:24 i Allmänt, Produkttips,

Idag svalde jag dos 5 och det syns fortfarande ingen större förändring med aknen. Tänkte, som sagt, lägga upp bilder när det gått cirka en vecka ifrån första dosen, men tills dess tänkte jag passa på att tipsa om en kräm till läpparna som jag tycker är fantastisk! Jag har ännu inte hunnit märka av att läpparna blivit sådär fasansfullt torra, dock något torrare än i vanliga fall. Således kan jag inte gå i god för hur den fungerar på spruckna och flagande Isotretinoin-läppar. Däremot fick jag ett "utbrott" i höstas, då mina läppar blev krut-torra och flagade konstant. I panik testade jag allt: Försvarets hudsalva, kokosolja, jojobaolja, ett honungs-läppcerat jag införskaffat i Grekland, ja, kort och gott det mesta, men utan resultat. Läpparna bara fortsatte flaga, dag ut och dag in. En dag fick jag nog, fuktade en frottéhandduk och peelade bort alla flagor, smorde på denna fantastiska kräm, som legat i en låda och bara använts då och då, och gick och la mig för natten. När jag vaknade nästa morgon var läpparna som nya, och de torra kom aldrig mer tillbaka!
 
Krämen jag använder heter Locobase Repair och finns att köpa på Apoteket. Det är en specialkräm för mycket torr och/eller skadad hud. Den innehåller hudidentiska lipider (fetter), som påskyndar hudens reparationsprocess, och är även rekommenderad av astma- och allergiförbundet. Personligen använder jag den till läpparna, och numera går jag knappt utanför dörren utan den i fickan. Använder den även till vinternariga händer, men då den är väldigt fet och tar god tid på sig att torka in brukar jag smörja på den som en boost vid läggdags. Kan tänka mig att den passar bra även till torra armbågar, torrfläckar, eller varför inte torra fötter? Ofantligt dryg är den också! För mig räcker en tub i säkert 1 år? Jag älskar att den stannar kvar på läpparna länge, och att den varken blir Idomin-vit eller Vaselin-glansig. 
 
Så lider ni av väldigt torra läppar så skulle jag rekommendera er att testa denna, om ni inte redan gjort det. Kostar runt 50-lappen på Apoteket.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kampen mot finnarna

En 27-årig sjuksköterskestudent på sin första Isotretinoin-kur, i kampen mot aknen. Följ med!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela